Nove sigurnosne provjere opasnih strojeva

Nakon više od 15 godina Europska unija donijela je novu uredbu kojom će opasni strojevi morati ponovno proći neovisnu sigurnosnu provjeru. Uredba je obvezujući zakonodavni akt. Mora se u potpunosti primjenjivati u cijeloj EU. Obvezne provjere od trećih strana ukinute su 2006. godine kao dio deregulacije Europske komisije poznate pod imenom „Bolja regulativa“, no podaci Eurostata pokazuju da se otada broj nesreća na opasnim strojevima povećao.

Broj radnika u Europi ozlijeđenih zbog opasnih strojeva porastao je u posljednjem desetljeću. Prema podacima Eurostata, više od 80.000 radnika ozlijeđeno je, neki smrtno, tijekom rukovanja strojevima u 2019. godini u odnosu na 2014. godinu kada je registrirano 75.000 ozljeda. Radnici su navedenim ozljedama najviše ugroženi u poljoprivredi, industriji i građevinarstvu.

„Odluka o ukidanju svih obveznih sigurnosnih provjera trećih strana za visokorizične strojeve 2006. temeljila se u potpunosti na političkoj ideologiji, a ne na praktičnim razmatranjima o sigurnosti radnika. Drago mi je što Europa ponovno ima sigurnosna pravila temeljena na potrebi spašavanja života, a ne samo štednje novca“, izjavio je Claes-Mikael Stahl, zamjenik glavne tajnice Europske konfederacije sindikata (ETUC-a).

Nova uredba zasad propisuje najmanje šest kategorija strojeva koji će morati biti pregledani od strane neovisnih tvrtki, a Europska komisija zadržat će pravo daljnjeg proširenja kategorija. Među njih ubrajaju se i opasni strojevi koji koriste umjetnu inteligenciju, mala vozila koja se koriste za osobni prijevoz te laka električna vozila kao što su električni skuteri  i električni bicikli, budući da su naširoko korišteni i potencijalno mogu biti opasni za svoje korisnike.

Ostaje otvorena mogućnost samoocjenjivanja sukladnosti od strane proizvođača za većinu kategorija proizvoda, pri čemu je uključivanje tijela za ocjenu sukladnosti izbor proizvođača, ovisno o tome koji postupak ocjene sukladnosti odluče primijeniti.

Ipak, europski sindikati upozoravaju da je popis kategorija trebao biti obuhvatniji.

„Žalimo što su Vijeće i Europski parlament uspjeli ograničiti vanjske sigurnosne provjere na određene kategorije strojeva. To je u suprotnosti s izvornim pristupom Komisije stvaranju potpuno sigurnog radnog okruženja za sve strojeve visokog rizika. Sindikati će i dalje biti budni kako bi osigurali da nove kategorije strojeva ispunjavaju uvjete za obavezne sigurnosne inspekcije treće strane gdje je to potrebno. Ako želimo da ljudi prihvate umjetnu inteligenciju, moramo osigurati da ona koristi i tvrtkama i radnicima i da ne stvara nove opasnosti“, izjavila je zamjenica glavnog tajnika industriAll-a Europe Isabelle Barthès.

„Ažurirana pravila o strojevima pomoći će nam da bolje zaštitimo radnike i potrošače u EU-u te će uskladiti sigurnosna pravila u svim zemljama EU-a. To će također uvelike povećati vjerodostojnost i dobro ime europske industrije te povećati njezinu konkurentnost na globalnoj sceni“, rekao je Jozef Síkela, češki ministar industrije i trgovine.

Privremeni sporazum postignut sredinom prosinca 2022. podliježe odobrenju Vijeća i Europskog parlamenta. Nakon dovršetka formalnih koraka usvajanja, države članice imat će 42 mjeseca za primjenu pravila uredbe.

Transformacija direktive u uredbu činit će pravni okvir koji je izravno primjenjiv u svim državama članicama i jasan za sve gospodarske subjekte. Uredba će također pokriti nove rizike povezane s novim tehnologijama.

Uvođenjem ove uredbe države članice morat će unaprijediti svoje izvještavanje o nesrećama koje su uzrokovali opasni strojevi, a na temelju tih podataka proširivat će se nove kategorije opasnih strojeva.

I ovaj primjer pokazuje da je potrebno mijenjati svijest o sigurnosti i zdravlju na radu, kao temeljnom ljudskom i radnom pravu. Nužno je otklanjati još uvijek prisutan neprihvatljiv odnos; od postupka donošenja, sadržaja i kvalitete propisa, površnih i neusklađenih mjera, pogrešnih instititucionalnih rješenja do prakse, jer ulaganje u sigurnost i zdravlje na radu sigurno nije i ne smije biti trošak.

                                                                                                            Vitomir Begović